Kaupunkipyörät ovat jo lähes erottamaton osa nykyaikaista joukkoliikennettä

Kaupunkipyöriä on saatavilla jo useissa kaupungeissa ympäri Eurooppaa ja kaupunkipyöriä tarjotaan vaihtoehdoksi lyhyiden matkojen kulkemiseen kaupunkialueilla. Järjestelmän ajatuksena on, että pyörien lainaaminen on käyttäjälle edullista ja järjestelmä rahoitetaan pääosin mainostuloilla. Pyörästä halutaan näin saada todellinen vaihtoehto autoliikenteelle ja osa toimivaa julkista liikennettä. Kaupunkipyöräjärjestelmään kuului useita eri asemia, joilta pyörän voi irrottaa ja ottaa käyttöönsä joko tunnistautumista tai panttia vastaan ja palauttaa sen käytön jälkeen jollekin toiselle asemalle. Järjestelmän kehittyessä saataville on tullut myös uusia palveluita. Esimerkiksi Barcelonassa pyöräjärjestelmään liittyy nettisivu, josta käyttäjä voi käydä kurkkaamassa millä asemilla on vapaita pyöriä tai missä on tilaa palauttaa pyörä.

Ensimmäinen kokeilu ja mitä siitä opittiin

Helsinkiin kaupunkipyörät rantautuivat ensimmäisen kerran 2000-luvulla. Ensimmäiset kymmenen vuotta järjestelmä toimi rahapantin avulla, mutta vähitellen kolikkopanttijärjestelmä todettiin toimimattomaksi. Pyörät joutuivat vandalismin kohteiksi ja niitä myös varastettiin runsaasti. Pyörien määrää vähennettiin vuosien mittaan, sillä aluksi niitä laskettiin liikenteeseen 400 kappaletta, mutta vuonna 2009 pyöriä oli enää 150 kappaletta.

Vuosi 2016 toi kuitenkin mukanaan muutokset, uudet pyörät ja merkittäviä parannuksia järjestelmään. Nykyisen järjestelmän toimittaja on ranskalainen Moventia & Smoove ja alihankkijana Suomessa toimii Clear Channel. Kesällä 2016 pyöriä tuotiin liikenteeseen 500 kappaletta, mutta tänä kesänä määrää on nostettu positiivisten kokemusten myötä, sillä kesä 2016 oli monella mittapuulla menestys kaupunkipyörien osalta. Uusissa kaupunkipyörissä on gps-paikannin, joten ne on aiempaa helpompi löytää katoamisen sattuessa. Pyörät on nyt myös suunniteltu siten, että ne kestävät aiempaa paremmin ilkivaltaa. Mainoskumppanina toimii Alepa ja kirkkaankeltaiset pyörät on varustettu kaupan punaisella logotekstillä.

Kaupunkipyörät ovat vakiinnuttaneet asemansa Helsingissä

Viime kesänä jokaisella pyörällä taitettiin noin 5-6 matkaa päivässä ja tämän myötä tulojakin tuli paljon odotettua enemmän. Kaupunkipyörät pysyvät kuitenkin verovaroin tuettuna liikennemuotona, eikä käyttömaksuilla pyritäkään kattamaan pyöräjärjestelmän koko hintaa. Historiallisesti viime kesänä yksikään kaupunkipyörä ei kadonnut lopullisesti, vaikka syksyllä muutamaa pitikin etsiä. Tänä kesänä Helsingissä liikkuu noin 1 400 kaupunkipyörää ja 140 pyöräasemaa. Myös Espoo on ottanut kokeiluun 100 kaupunkipyörää. Kaupungit toteavat, että kaupunkipyörät ovat olennainen osa kaupunkikuvaa ja aitoa palvelua kansalaisille. Kaupunkipyörä on jo vakiintunut osa nykyaikaista joukkoliikennejärjestelmää.

Jotta Helsingissä pääsee käyttämään kaupunkipyörää, tulee ensimmäistä kertaa varten rekisteröityä HSL:n nettisivulla. Rekisteröityminen on mahdollista suorittaa myös ilman nettiyhteyttä, sillä viidellä Helsingin keskustassa sijaitsevalla pyöräasemalla on käytössä maksupääte, jolla rekisteröitymisen voi suorittaa. Rekisteröitymisen yhteydessä käyttäjä saa henkilökohtaisen pyöräilijätunnuksen ja avainkoodin, jonka avulla pyörän saa käyttöön asemalta. Järjestelmä on ymmärrettävämpi suomalaisille käyttäjille ja erityisen helppo, jos asiakkaalla on valmiiksi olemassa HSL:n matkakortti. Tunnukseen voi liittää matkakortin, jolloin kortin avulla voi napata pyörän käyttöönsä. Pyörien käyttömaksuja on kolmea eri lajia: vuosimaksu on 25 euroa, viikkomaksu 10 euroa ja päivämaksu 5 euroa. Kun maksu on maksettu, voi pyörän ottaa joka kerta käyttöönsä ilmaiseksi ensimmäisen 30 minuutin ajaksi. Tämän ylittävältä ajalta käyttäjä maksaa lisämaksua.

Turistilta pyörän ottaminen käyttöön sen sijaan vaatii ponnisteluja. HSL myöntää avoimesti, että turistit eivät ole kaupunkipyörien keskeinen kohderyhmä. Ennen kaikkea kaupunkipyörien halutaan palvelevan paikallisia ja tukevan joukkoliikenteen käyttöä. Viime vuonna HSL:n kaupunkipyöriä koskevaan kyselyyn vastanneista noin puolet hyödynsikin kaupunkipyörää nimenomaan työmatkaliikenteessä. Järjestelmää on laajennettu tänä kesänä käyttäjäpalautteen perusteella ja kantakaupungin lisäksi kaupunkipyöräasemia löytyy nyt myös Munkkiniemestä, Pasilasta ja Kumpulasta.

Samanlaisia kaupunkipyöriä kuin Helsingissä on lisäksi Moskovassa, Bangkokissa ja Chicagossa.